lørdag den 11. maj 2013

Det går faktisk godt! + artikel

Jeg har det godt! Uden pis. Jeg føler mig tilpas, og er nu et kg fra min målvægt. Jeg er begyndt og at tænke mere på hvad det er at jeg putter i munden, altså at jeg ikke spiser nået usundt. Sådan som hvidtbrød til morgenmad, eller corn flaks. Dog spiste jeg usundt igår, men det skal der jo også være plas til, det gør alle andre også, så hvorfor skulle jeg så ikke må det?! Man bliver ikke tyk af at spise usundt. Kroppen har godt af fedt! Uden fedt virker vors krop ikke. :) sådan som den skal, ved kvinder, kan man miste sin menstruation hvis ens fedt % bliver for lav..
Men når vi snakker om fedt, så betyder det jo ikke at man skal spise en masse flødeskum, flæskesteg, kager osv. Men der findes en masse sundt fedt, som fx. Avocado, mandler, fisk.

Jeg faldt lige over en artikel i bt. Som lene hansson har skrivet :)
Lene Hansson: Her er det sunde fedt
Valnødde- og tranebærboller.
Lene Hansson skriver hver uge en klumme på B.T. Plus. Du kan også få en sund kostplan til hele ugen her.
Alle har dagligt brug for fedt i deres kost, og hvis du prøver på at undgå alt fedt, fordi du ønsker at slanke dig, kan din krop komme til at lide under det.
Fedtstoffer deles ind i grupper af sundt og usundt fedt. Man forbinder især det usunde fedt med et forhøjet kolesteroltal og hjertekar sygdomme. Men det er ikke synderne alene, også hvidt sukker og raffinerede kulhydrater, såsom hvidt brød, hvid pasta og hvide ris, er med til at skabe et forhøjet kolesteroltal.
I alt må indtaget af sundt og usundt fedt ikke overstige 30 % af det daglige energiindtag (også kaldet energiprocenten).
Herudover skal vi have dobbelt så meget sundt fedt som usundt fedt. Mange unge får helt op til 90 % usundt fedt og kun 10 % af det sunde fedt. Dette kan på længere sigt have store helbredsmæssige konsekvenser, bl.a. i form af allergier, fordøjelsesproblemer, blodsukkerubalancer og problemer med koncentrationen.
Usundt fedt er ...
Indtaget af mættede fedtsyrer og de såkaldte transfedtsyrer bør begrænses til et minimum (ca. 10 % af energiindtaget).
Mættede fedtsyrer får du gennem animalske produkter og fede mejeriprodukter og transfedtsyrer får du bl.a. gennem junkfood, chips, friturestegt mad, samt færdiglavede småkager, kager m.m.
Transfedtsyrer er opvarmede fedtstoffer, der størkner når de igen bliver kolde. Dette anvendes i fødevareindustrien, i bl.a. færdiglavede retter, kager m.m.
Desværre bliver mange af vores udemærkede madolier også omdannet til transfedtsyrer, når vi gennem madlavningen opvarmer dem til stegegrader over 180. Derfor anbefales det, at du steger din mad i enten smør, kokosolie eller palmeolie, der er de eneste fedtstoffer, der ikke danner transfedtsyrer. Transfedtsyrer i fødemidler er regnes for sundhedsskadelige, da indtagelse af for store mængder kan medføre til ophobning og fedtaflejring i blodkar og membraner, hvilket kan give hjertekarsygdomme.
Sundt fedt er:
Monoumættede fedtstoffer: • Fisk, fjerkræ, kalv • Hval, haj og sæl • Nødder, mandler, jordnøddeolie, avocado og avocadoolie, sesamfrø og sesamfrøolie • Rapsolie og olivenolie
Flerumættede fedtstoffer: • Fede fisk • Hørfrø og hørfrøolie, solsikkeolie, vindruekerneolie, tidselolie, majsolie og kæmpenatlysolie • Valnødder og græskarkerner
Ugens opskrift: Valnødde- og tranebærboller
Giver 8 store boller
25 g gær 2 dl lunkent vand 1 tsk ubleget salt 1 spsk agavesirup eller rørsukker 100 g valnødder 1½ dl tranebær (frosne) 150 durummel 100 g knækket rug 250 g groft speltmel 1 spsk palmeolie eller kokosolieRør gæren ud i vand, salt og sukker og kom valnødder og tranebær i. Kom melet i og ælt dejen godt sammen med palmeolien. Form dejen til boller, pensl dem med æggeblomme og drys med birkes. Stil bollerne til hævning på en smurt bageplade i ca. ½ time. Dæk dem til. Forvarm ovnen til 200 grader. Bag bollerne i ovnen i ca. 20-30 minutter.
Tip! Disse boller er festlige at se på og rigtig gode til børn og børnefødselsdage. Hvis man smører dem med en blanding af honning, citronsaft og revet ingefær, bliver det en ganske særlig smagsoplevelse af både surt og sødt

8 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at høre - du ser også godt ud! :-) <3

    SvarSlet
  2. Hvor dejligt at se, at det går fremad søde. Jeg ved du kan og du stråler jo som en solstråle på billedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde<3 og jeg ved at du også godt kan! Vi alle kan! <3
      Og tak :D

      Slet
  3. Hvor er det bare et skønt og positivt indlæg :)
    Dejligt at høre du har det godt!
    Fortsæt de gode tanker

    SvarSlet
    Svar
    1. 1000tak søde nadia<3
      Ja, men jeg ved at det ligeså hurtigt kan vende igen, jeg må virkelig bare prøve alt for ikke at de negative tanker skal overtage nu, selvom at de ikke har været der, nok kun en lille smugle. Haha jeg har det faktisk ligesom om at der er en eller anden som har været inde og slå mig i hovet med en mursten, for at få tankerne på god spor igen ;p

      Slet
    2. Det er bare så dejligt. Og så selvom det vender igen, så er det ik noget der skal slå dig ud. Du er stærk!!

      Slet
  4. hvor er du smuk <3 Det er dejigt du lige nu kan se dig selv i et andet og meget mere positivt lys <3 kram

    SvarSlet